Bivak op de top van de Mont Blanc

[VIDEO BESCHIKBAAR AAN HET EINDE VAN HET ARTIKEL]

Ik was al lang gepassioneerd door deze uitdaging, zowel vanwege de logistieke en materiële organisatie als vanwege de fysieke uitdaging. Slapen op de top van de Mont Blanc, op 4810m, is niet gemakkelijk voor het menselijk lichaam. Tijdens deze 9-daagse bergbeklimmingsexpeditie overtrof ik mezelf om de kou die mijn ledematen schampte en de zware last van mijn rugzak van 35 kg te trotseren.

Voor deze expeditie zijn we met zijn tweeën: mijn touwpartner, Alexis Romary, fotograaf en bergbeklimmer, met wie ik al twee jaar mijn beklimmingen deel, en ikzelf, Axel Deambrosis-Larcher, avonturier. Na het afronden van mijn ingenieursstudie op het gebied van energie en milieu, heb ik sinds september 2022 besloten om mijn passie te gaan leven: Avontuur. Dit verhaal is dus een getuigenis van zichzelf overtreffen, van een vriendschap en van een avontuur.

Deze uitdaging zal over meerdere dagen worden gespreid om ons lichaam de kans te geven optimaal te acclimatiseren. Op grote hoogte vermindert de daling van de luchtdruk de hoeveelheid beschikbare zuurstof in de lucht en dus de opname ervan door ons lichaam. Dit zuurstofgebrek veroorzaakt een versnelde vermoeidheid tijdens de inspanning, die kan leiden tot acute bergziekte (migraine, kortademigheid, slaapgebrek, enz.). Complicaties kunnen in de ernstigste gevallen long- en hersenoedeem veroorzaken. Door fasen te creëren kan het lichaam zich dus geleidelijk aanpassen.

Op de bodem van de vallei, bij de laatste woningen, kopen we de voedselvoorraden die we nodig hebben. In totaal zijn voor deze expeditie 7 dagen voedselautonomie ingepland. Het is niet minder dan 70 kg die we delen tussen ons, mijn partner en mijzelf.

Alles is zorgvuldig gekozen en doordacht. Voedsel wordt ontdaan van overtollige plastic verpakking om het in ritszakken onder te brengen. Op grote hoogte verbruikt het lichaam veel calorieën. Bovendien is een nacht op 4000m verre van rustgevend. Het lichaam stapelt vermoeidheid op en wordt dag na dag zwakker. Een aangepast dieet is dus essentieel om ons doel te bereiken. In afwachting daarvan hebben we een reserve van twee extra dagen autonomie voor het geval ons weervenster sluit.

Inkoop en opbergen van onze voorraden - Les Houches voor de Carrefour.

Plannen en anticiperen op je water is essentieel. Daarvoor hoef je jezelf niet te belasten met waterpakken. We hebben 4 gasflessen voorzien waarmee we de sneeuw kunnen smelten. Uit ervaring weten we dat de kou ons verlangen om te drinken vermindert, dus drinken we minstens 1 liter bij het ontbijt en 1 liter bij het avondeten. Wij weten dat het bij langdurige inspanningen raadzaam is voor/tijdens en na de inspanning te drinken en vooral mineralen en vooral zout toe te voegen. Geen afval, het water van het koken van de pasta (met bouillonblokjes!) wordt hergebruikt in de soep.

Bovendien speelt het weer een belangrijke rol in onze vooruitgang. Het is echter moeilijk om de weersomstandigheden een week van tevoren precies te voorspellen. Daarom hebben we alles op de wind gepland! Wij nemen een vierseizoenentent die bestand is tegen wind van meer dan 100 km/u en aangepast is aan sneeuwstormen. Een sneeuwschop om de grond aan te pakken, de tent te begraven en sneeuwmuren te bouwen om ons af te schermen voor de windvlagen. Maar ook een windscherm voor de kachels die ondanks het "winterspecifieke" gas al moeite hebben om te functioneren met de kou en het lage zuurstofgehalte...

Om deze uitdaging aan te gaan zonder onszelf in gevaar te brengen, hebben we daarom al onze uitrusting voorzien en zorgvuldig gekozen om alle moeilijkheden aan te kunnen die zich op meer dan 4500m in autonomie kunnen voordoen.

Zwaar beladen, ben ik gefocust in de wandeling. De buikriem is strak om de 35kg van de rugzak op te vangen.

Na uren opruimen en optimaliseren zijn de zakken eindelijk gecompacteerd. De beklimming begint. De Mont Blanc, een imposante top, doemt voor ons op, maar wat we het meest vrezen is de andere berg die we op onze rug dragen. Onze stappen moeten delicaat en zeker zijn, een kromme enkel en het is het einde van dit avontuur.

Oktober symboliseert de sluiting van alle skiliften. Het is dus in Les Houches, onderaan de vallei, naast Chamonix dat we deze expeditie beginnen op een hoogte van ongeveer 1000m. Deze periode buiten het seizoen wordt gekenmerkt door een laag aantal berghutten, waardoor we veel keuze hebben. Vanaf eind september zijn de berghutten onbewaakt. Dit betekent dat wandelaars en klimmers geen toegang meer hebben tot de diensten die tijdens de bewaakte periode worden aangeboden, zoals maaltijden, stromend water, toiletten en soms zelfs verwarming. Voor ons wordt het een tegen de wind beschutte kamer met stapelbedden en wollen dekens. Een niet te onderschatten luxe. Daarom moeten we al ons eten mee naar boven nemen.

Veel routes leiden naar de top van de Mont Blanc. Voor onze uitdaging nemen we de normale route. Op deze route zijn er 4 schuilplaatsen: Nid d'Aigle, Tête Rousse, Goûter en de Vallot schuilplaats. De beroemde Goûterhut, gemakkelijk herkenbaar aan het futuristische ontwerp, is in de winter niet toegankelijk, dus verblijven we in de daarvoor bestemde hut: de Goûter Annex hut (zichtbaar op de voorgrond op de foto...).

Refuge Annexe du Goûter en refuge du Goûter op de achtergrond.

Voor de veiligheid van iedereen is elke schuilplaats uitgerust met een noodsysteem. De zonnepanelen in de schuilplaats worden gebruikt om een SOS-box van stroom te voorzien (foto 4)

SOS box van het Adelaarsnest toevluchtsoord, die van de andere toevluchtsoorden zijn identiek.

Om onze elektronische apparaten op te laden heeft de SOS-box een USB-A uitgangsaansluiting. Hij levert echter een lage stroom, waardoor het opladen van batterijen veel tijd kost. Dus om in onze elektronische behoeften te voorzien, onze video- en fotoapparatuur op te laden en onze telefoons en hoofdlampen op te laden, gebruiken we een zonnepaneel Sunslice Fusion Flex 12 en externe batterijen Sunslice Gravity 10. Het zonnepaneel wordt buiten de hutten geïnstalleerd of tijdens het reizen aan de rugzak geklemd om elk straaltje zonlicht in ons voordeel te gebruiken.

De 2e nacht van de expeditie vindt plaats in de berghut Tête Rousse op 3167m.

Hutten zijn een plaats van hereniging. Die avond delen we ons diner met 8 Poolse bergbeklimmers. De communicatie is in het Engels en je hoeft geen Pools te kennen om de vreugde van warm eten te delen na de intense fysieke inspanning van de dag.

Na een korte nacht van 3 uur slaap vallen we de beklimming van het Goûter couloir aan, een steile en lastige passage van 600m hoogteverschil. We besluiten het gewicht van de tassen door twee te delen, dus twee retourtjes. Voor onze eigen veiligheid klimmen we liever 's nachts. De sneeuw is stabieler en rotsen vallen minder vaak. Toch schrok ik halverwege de klim toen ik een stuk ijs langs mijn oor hoorde fluiten en een tweede de bovenkant van mijn helm raakte. Na 3 uur klimmen bereiken we de Goûter refuge, gelegen op de top van de Goûter couloir op 3835m. Tenminste zijn annex schuilplaats, open in de winter. We komen net op tijd om de zonsopgang te bewonderen.

Uitzicht vanuit de schuilplaats Annexe du Goûter

Een welverdiende rustdag als voorbereiding op de avond... Zodra de zon ondergaat, gaan we terug naar beneden om de rest van de uitrusting en het eten te halen. Dezelfde schrik bevroor ons bloed bij de tweede beklimming van deze vervloekte gang. Een imposant blok steen ter grootte van een fietswiel begon de helling af te tuimelen. Gelukkig waren we er een paar minuten eerder al voorbij. Waarschijnlijk een val als gevolg van een nachtvorst die de stenen heeft verspreid. Maar het is nog steeds veel minder gevaarlijk dan in de zomer omdat we profiteren van een veel lager aantal mensen die het couloir gebruiken en de sneeuw die de stenen vasthoudt.

We beginnen de afdaling van het Goûter couloir rond 19.00 uur.

De ronde op en af het Goûter couloir werd gedaan in dezelfde nacht van 19.00 tot 3.00 uur. Na deze intense en herhaalde inspanning gunnen we onszelf een gracieuze ochtend. Lichamelijk herstel vereist een periode van rust en een goed dieet. In mijn ervaring heeft het verwaarlozen van deze twee parameters al geleid tot minder motivatie en hevige vlagen van vermoeidheid, en zelfs tot medische complicaties.

Een terugblik voordat we aan de beklimming van de Goûter koepel beginnen.

Op de 4e dag van de expeditie kondigde het weerbericht een sluiting van het weervenster aan. Uit opwinding en uit angst onze kans te missen, proberen we 's middags direct naar de top van de Mont Blanc te bivakkeren. Maar de omstandigheden verslechterden eerder dan verwacht, en we werden moe en koud. De wolken hebben het landschap omsloten en het zicht is zeer slecht. Zonder oriëntatiepunt is het bijna onmogelijk om afstanden te schatten. Mijn masker is beslagen, ik kan nauwelijks zien of ik omhoog of omlaag ga. We moeten rusten...

We moeten een weg terug vinden.

Zichtbaarheid zeer verminderd, we keren terug.

Door het slechte weer 2 dagen geblokkeerd in de Annexe du Goûter hut, begonnen we op de 6e dag aan de laatste fase van deze expeditie. Met onze provisiemarge konden we het gemakkelijk volhouden tot dit nieuwe weervenster. Van de Goûterhut tot de top van de Mont Blanc scheiden 4 km afstand en 1000 m positief hoogteverschil ons van ons doel. Deze cijfers lijken misschien onbeduidend, maar we zijn al erg moe van de eerste dagen. Met ongeveer 4000m positieve hoogteverandering in slechts 3 dagen, de 35kg van onze tassen en de constante kou, hebben onze lichamen het moeilijk om uit te rusten.

Gezien het resterende gewicht in onze rugzakken (ongeveer 25 kg) en de poeder die zich tijdens de laatste dagen van het noodweer heeft opgehoopt, kiezen we voor een stop bij de Abris Vallot. Dit is een noodhut op 4362 m hoogte en ligt halverwege de route. Gelegen in de wolken, deelt het een rotsachtige overhang met de wetenschappelijke faciliteiten van het CNRS. Samengesteld uit een enkele hoofdkamer (35m^2) en metalen muren, voelen we ons in een gigantisch blik. Een schuilplaats die ons bescherming biedt tegen de wind, maar niet tegen de kou die zich nestelt.

< We hadden tot -11°C vannacht. >

Nachtwandeling vlak voor het bereiken van de Vallot schuilplaats. De volle maan maakt deze vooruitgang surrealistisch.

Als we wakker worden op dag 7, is de lucht helemaal helder. We weten dat dit het juiste moment is. Ondanks de vermoeidheid en de kou is de tijd gekomen om ons project te verwezenlijken. Na een goed ontbijt zijn we klaar voor de laatste 500 meter klimmen die ons scheiden van de top.

We bereiden ons in stilte voor, gefocust op het volgende avontuur - Abri Vallot

Een oud lawinespoor tijdens de passage van de Dôme du Goûter.

Perfecte omstandigheden en geweldig uitzicht op de klim.

Uitgerust met mijn Sunslice Fusion Flex 12 laad ik mijn batterijen op tijdens de klim.

De klim verloopt soepel, afgezien van een paar windvlagen die bij de omgeving horen. Het uitzicht is grandioos, met de hoogte die we nemen, lijken de omringende bergen onbeduidend. Dikke wolken omringen hen, maar we zijn al hoog. De zon gaat onder in het westen en geeft het landschap een geeloranje tint. Het kost ons ongeveer 2 uur om de top te bereiken. Vanaf daar begint de race. Geen tijd om foto's te maken om de zonsondergang te bewonderen. We zetten onze rugzakken neer en trekken onze donsjacks uit. Het doel is de door het lichaam tijdens de inspanning opgeslagen warmte niet te verliezen. Ik trek mijn twee donsjacks aan en alleen al tijdens deze oefening zijn mijn vingers verlamd door de kou. Maar er is geen tijd om te huilen. Mijn partner is klaar. Hij begint de tent voor te bereiden terwijl ik hard werk om met een schop een vlak en verdicht platform te creëren. De sneeuw is zacht, wat mijn werk makkelijker maakt. We zijn georganiseerd en gewend aan deze oefening. De tent is snel op de grond geïnkt. Beveiligd door onze ijsbijlen en wandelstokken, licht bedekt aan de zijkanten, zijn we klaar voor de nacht in geval van een windvlaag. Wat mij betreft, ik kan nu wat tijd nemen, beschut in de tent, om mijn door de kou getetaniseerde vingers te reanimeren.

Het opzetten van het kamp na het inpakken van de grond met een schop. De kou en de wind maken de taak vervelend - Mont Blanc top

Om de koude temperaturen het hoofd te bieden zijn we uitgerust met veren slaapzakken en isolerende matrassen. We kozen vrij lichte en compacte matrassen gezien de hoeveelheid spullen die we al nodig hadden... Door optimalisering van het gewicht zijn onze matrassen net acceptabel voor bergbeklimmen, dus compenseren we dit gebrek aan isolatie door een deel van onze uitrusting (touwen, rugzak ...) die we onder onze matras leggen. Verschillende luchtlagen zullen zich ophopen en zo het isolerend vermogen sterk verbeteren.

Op het koudste punt van de nacht bereiken we -15°C...

De tent wordt opgezet, 4000m beneden de lichten van Chamonix.

Deze nacht op de top van de Mont Blanc werd diep gemarkeerd door een prachtige volle maanopkomst. Het duurde een paar seconden voor ik doorhad wat een oogverblindende oranje ster er in het westen oprees. Het was de eerste keer dat ik zo'n spektakel meemaakte. Het ontwaken werd gekenmerkt door een schitterende zonsopgang. Dit was zeer te verwachten gezien de kou van de nacht. De eerste stralen hadden onmiddellijk effect door de tent en onze gedachten te verwarmen.

Zonsopgang om 7:30 uur, we warmen eindelijk beetje bij beetje op.

De piramidale schaduw van de zon, gezien vanaf de top van de Mont Blanc.

We konden vervolgens nog een paar uur rusten. Om later in de ochtend gewekt te worden door het geluid van een helikopter. We zien al snel dat het een toeristische helikopter is. Een zwaai naar de piloot om hem te laten weten dat alles in orde is en hij was al weg.

Bij herhaalde lichamelijke inspanning en temperatuurverschillen bouwt zich dag na dag vocht op in de schoenen, dat uiteindelijk bevriest. Aan het eind van deze expeditie hadden we elk oppervlakkige bevriezing aan onze tenen, gelukkig niet ernstig. Een bevriezing die een paar weken zal blijven, maar herinneringen die voor altijd in ons geheugen gegrift zullen staan.

Vertrouwen is de sleutel tot de kracht van een paar en dus tot het succes van een expeditie. In sommige delicate en technische passages kan de fout van de ene leiden tot de val van de andere. Communicatie is dus essentieel. Tijdens een klim in touw kondigt de eerste persoon mogelijke obstakels aan door te schreeuwen of met een handgebaar ("CREVASSE" of de hand in de lucht om een stop aan te geven), terwijl de tweede persoon oplettend moet blijven, het tempo van de eerste moet volgen en altijd een strak touw moet houden. Alexis en ik delen nu al twee jaar onze klim- en bergsportavonturen. Ik ben altijd verbaasd hoe gemakkelijk het voor ons is om non-verbaal te communiceren. Deze geluidloze communicatie waardoor we soms op 25m afstand van elkaar kritische beslissingen kunnen nemen.

Het einde van de expeditie, de afdaling werd gedaan in 2 dagen.

Zittend op onze rugzakken genieten we van het uitzicht en onze laatste chocoladerepen (Alexis rechts en ik links)

Naast de fysieke en logistieke moeilijkheden die deze uitdaging met zich meebracht, was dit avontuur zeer menselijk. Tijdens de 9-daagse expeditie hebben we vrienden gemaakt met andere klimmers. Wederzijdse hulp en delen zijn belangrijke waarden wanneer de omgeving de geest op de proef stelt. Bovendien heeft dit avontuur de samenhang versterkt die ik met Alexis had. We hielpen elkaar onze grenzen te overwinnen, we evalueerden en deelden onze angsten in het licht van risico's, en bij elke stap verwonderden we ons over de surrealistische landschappen die de grote hoogte bood. Deze expeditie was zeker een uitdaging, maar ook een test van het vermogen van ons lichaam om zware lasten te dragen en te slapen op 4810m. Hoogte van de basiskampen voor de 6000m toppen.

Axel's advies:

Door de kou verlopen de chemische reacties van batterijen langzamer. Dus deelde ik mijn slaapzak met mijn mobiele telefoon, mijn GoPro en mijn Gravity 10. Toch was ik verbaasd over de koudebestendigheid van de Gravity 10, die zelfs na een hele dag in de rugzak nog operationeel was. In tegenstelling tot mijn actiecamera die regelmatig uitviel en mijn laptop die zeer snel ontlaadde. Dus vergeet 's nachts niet alle elektronische apparaten mee te nemen in de slaapzak als u wilt hopen ze de volgende dag weer aan te kunnen zetten!

Bij nader inzien ga ik de volgende keer terug met twee Gravity 10's, wat het batterijbeheer zal vereenvoudigen. De combinatie met de Fusion Flex 12 draagbare zonnepaneel en 2 Gravity 10s zou ideaal zijn geweest voor mij alleen, maar tussen ons tweeën, uitgerust met GoPro en stroomverslindende camera's, een Fusion Flex 18, of een zonnepaneel en 2 batterijen each zou geschikter zijn geweest om onze behoeften aan energieautonomie volledig te dekken.